Kwaliteit over intensiteit

Iedereen heeft op de één of andere manier te maken gekregen met een blessure. Je krijgt vaak te horen, “Je hebt te veel willen doen”, “Je hebt jezelf geforceerd”,… Maar wat wil dit nu juist zeggen? Waarom overkomt mij dit nu?

Wanneer je start met een nieuwe sport is het altijd wat onwennig, of dit nu CrossFit of een andere discipline is maakt niet zo veel uit. Je komt in contact met nieuwe mensen, je zoekt je plek  in de groep, je wilt je bewijzen. Of je dit bewust doet of niet, het ego neemt hier vaak over.

Herken je deze gedachten?

  • Dat heb ik altijd al kunnen doen
  • Ik heb altijd gesport dus ik kan zeker mee
  • Die persoon kan/moet ik kunnen bijhouden
  • Doe je best maar, anders ben je misschien nog laatst!

Of negatief:

  • Dit kan ik niet, wat gaan ze van mij denken?
  • Ik kan niet mee met iemand die al zo lang aan het sporten is

Je ego is niet per se negatief, maar je moet jezelf trainen om deze gedachten te gebruiken en te waarderen voor wat ze zijn. Iedereen is ergens gestart en dat ben jij op dit moment ook aan het doen. Dat is op zich een geweldig iets! Geef jezelf de tijd om te groeien, bewegingen onder de knie te krijgen, mensen te leren kennen en in het algemeen een beter persoon te zijn in het dagelijkse leven.

 

Excellence is not an act, but a habit

Je zou jezelf deze vraag moeten stellen: “Waarom doe ik dit?”

Op het eerste moment krijg je een paar oppervlakkige antwoorden zoals:

  • Ik wil gewicht verliezen
  • Ik wil meer spieren
  • Ik doe het gewoon graag

Maar als je wat dieper zou kijken en iets langer over deze vraag zou nadenken kom je dichter bij je echte motivatie.

  • Ik wil zelfzekerder zijn
  • Ik wil later met mijn kleinkinderen gaan rondtrekken
  • Ik wil niet naar een rusthuis gaan

 

Jou motivatie/doel is heel belangrijk omdat je hierdoor gerichter gaat trainen. Ik geef hier even een voorbeeld, als je doel is om met de trouw van je zus (die nog maar 2 maanden verwijderd is) 20 kg te vermageren. Dan is dit een doel op korte termijn, wat met zich mee brengt dat je snelle progressie wil en dat de intensiteit op je lichaam hoog zal zijn. Zowel fysiek als mentaal. En dat is iets wat we willen vermijden.

Als je doel is om op je oude dag met je kleinkinderen te kunnen voetballen of reizen, dan heb je nog een hele tijd om dat doel te bereiken. Hier kan je ook kleine doelstellingen stellen, maar die zullen hapklaar zijn en haalbaar. In tegenstelling tot het vorige voorbeeld. Bij dit voorbeeld zal je bijna nooit doelen moeten stellen zoals 20kg vermageren in 2 maanden omdat je hoofddoel ervoor zorgt dat je consistent de juiste beslissingen neemt.

Excellence is not an act, but a habit. Als je iets onder de knie wil krijgen moet je er een routine van maken en liefst nog een onderdeel van je dagelijkse routine. Door dit aan te houden kan je kleine stappen maken in de richting naar je doel. Consistentie is hier de belangrijkste factor. Als je beter wil worden in CrossFit dan is het belangrijk om elke week 3-5 keer deel te nemen aan de lessen. Of het nu moeilijke of makkelijke oefeningen zijn dat nog ter zijde. Je bent met de bewegingen bezig daar ligt de ‘golden nugget’.

Maar dit vraagt doorzettingsvermogen en nee, er bestaat geen magic pill om dit process te skippen. Je moet het werk doen om het resultaat te verkrijgen. Simpel maar niet makkelijk!

Less is More

We hebben het juist gehad over consistentie en hoe belangrijk dit is. Maar consistentie wil zeggen dat je regelmatig deelneemt aan de lessen en thuis misschien nog wat extra stretcht, wandelt, speelt, beweegt,.. Denk je dat dit haalbaar is wanneer je altijd voluit gaat? NEEN, zeker niet. Je krijgt even een goed gevoel en op de korte termijn zal je snel je doelen bereiken maar dit is een ronduit slechte tactiek indien je een gezond en evenwichtig leven wil. Door altijd onder hoge intensiteit bezig te zijn zorg je voor veel stress op je lichaam en is een blessure onoverkomelijk. Zo start je een vicieuze cirkel van vooruitgang en nadien een blessure waardoor je gewoon terug bij af bent. Blessures zijn niet per se slecht maar voorkomen is nog altijd veel beter dan genezen.

Neem daarom je tijd. Zorg voor een perfecte techniek en bouw pas nadien je intensiteit of gewicht op. Zo bereik je je doel zo goed als zeker. En blijf je ook jezelf verbeteren. Een goede coach kan hier zeker bij helpen om je te begeleiden. Daarom less is more op de lange termijn. Wees eerlijk tegenover jezelf en vergelijk je niet met anderen. Jij bent uniek en dat vraagt voor een unieke aanpak!

Hieronder een overzicht om dit toe te passen:

  1. Creëer je lange termijndoel door jezelf de vraag te stellen waarom je iets doet
  2. Zorg dan voor kleine hapklare successen/doelen die je gemotiveerd houden
  3. Wees consistent, gewoontes helpen je hierbij!
  4. Vraag een coach/vriend/familielid om je te helpen, accountability helpt hier heel goed.

Outgrow Yourself